Un alberg no és un allotjament turístic corrent. La seva filosofia és hereva dels principis de l'alberguisme de 1909, any en què aquestes instal·lacions van néixer a partir de les excursions del professor alemany Richard Schirrmann amb els seus alumnes, que tenien l'objectiu d'ajudar els joves amb recursos econòmics limitats a gaudir del camp i de les ciutats del món. Finalment, l'alberguisme ha esdevingut una de les organitzacions associatives per a la joventut més grans del món, amb més de 4.000 albergs repartits per tot el planeta i una filosofia més vàlida avui que mai.
Partint d'aquests orígens i dels principis de servei social que duu a terme la Xarxa Nacional d'Albergs Socials de Catalunya (XANASCAT), els 46 albergs disposen d'unes instal·lacions pensades per aprofundir en aquests camps tot fomentant: la relació i l'amistat entre alberguistes (habitacions compartides); la participació juvenil i els valors democràtics (auditoris i sales per a reunions i actes del teixit associatiu); el coneixement i l'estimació pel territori, la cultura i el medi natural de Catalunya (situació privilegiada dels albergs); el respecte al medi ambient (ús responsable, estalvi d'energia, reciclatge); el respecte a les persones amb disminucions físiques (adaptació de les instal·lacions); l'estudi (residències d'estudiants); l'aprenentatge pedagògic que suposa aprendre en el medi natural (adequació d'algunes instal·lacions per a programes escolars com, per exemple, els Camps d'Aprenentatge); l'aproximació humana i el servei de gran qualitat a l'usuari (professionals que treballen als albergs).
Totes aquestes característiques converteixen els albergs en uns allotjaments amb un gran valor afegit.
A banda de la ubicació geogràfica, també cal assenyalar que bona part dels albergs constitueixen, per si sols, un atractiu històric i cultural, ja que la seva història es remunta a èpoques passades que han deixat en l'edifici una arquitectura pròpia i interessant.
La XANASCAT disposa actualment d'un total de 5.119 llits i en el curs passat va allotjar més de 300.000 alberguistes.